Франциск бажає спеціального катехуменату для молодих пар — і під час заручин, і вже по шлюбі. Надто багато подружь виявляються нетривкими або недійсними. Цьому явищу необхідно щось протиставити.
Папа усвідомлює, що «культура минущості й тимчасовості» опановує світ щоразу сильніше, кладучи свій відбиток також і на подружі зв’язки католиків. Тому молодим людям, які мають намір побратися, він пропонує можливість чинної участі в катехуменаті, який продовжувався би також і в подружньому періоді.
З одного боку, майбутнє подружжя могло би відповідно приготуватися до таїнства, що має їх з’єднати. А з другого, вони би знайшли можливість сталої душпастирської підтримки, такої важливої під час долання нової життєвої дороги. Також це важливо, коли йдеться про гарантування потомству якомога повнішого виховання в дусі християнських принципів.
«Тому що надто вже багато подружь виявляються надто вже нестійкими або недійсно укладеними. Тому обов’язково потрібно протидіяти цьому явищу», — підкреслив Святіший Отець на зустрічі з суддями й адвокатами Трибуналу Римської Роти, що відбулася в суботу, 21 січня 2017 р., з нагоди інавгурації чергового року діяльності Роти. «Молоді подружжя повинні мати почуття, що Церква їх любить і невпинно близька до них», — додав Папа.
Катехуменат подружь — прекрасна нагода для євангелізації
«Дехто з‑посеред осіб, які мають намір вступити у сакраментальний подружній зв’язок, здавна діяльно беруть участь у парафільному житті, тоді як інші відвідують парафію вперше допіру перед планованим незадовго шлюбом. Одні провадять інтенсивне духовне життя, базоване на щоденній молитві, а інші керуються релігійною духовністю загальнішого характеру, менш глибокою», — говорив Франциск.
«У цьому контексті складно не помітити, що добре приготування майбутнього подружжя до життя у запланованому ними сакраментальному зв’язку створює подеколи прекрасну нагоду для провадження діла плідної євангелізації цих людей, робить можливим створення з ними глибших зв’язків із вірою, яку вони сповідують, водночас дозволяючи всім заново відкрити цінність подружжя та сім’ї, якими вони були задумані у Божому плані», — пояснював Святіший Отець.
У червні 2016 року Франциск поставив критичний діагноз подружнім зв’язкам, що укладаються нині в Католицькій Церкві, особливо вболіваючи через нетривкий характер багатьох подружь та величезного числа шлюбних союзів, які зрештою визнаються недійсними. Звертаючись до згромаджених у базиліці св. Йоана на Латерані тисяч представників католицьких дієцезій з усього світу, що брали участь у спецільному, організованому для них конгресі, Франциск уточнив: недійсний характер численних подружь випливає з того, що майбутні подружжя вимовляють сакраментальне «так», не відаючи насправді, що вони кажуть.
Натомість нетривалість подружь випливає з того, що ці люди насправді повні доброї волі, але водночас не усвідомлюють значення таїнства, яке укладають. Поставлений таким щирим і безпосереднім способом діагноз кризи подружь — який вбачає її причину в тривалому стані емоційної, психологічної та духовної незрілості багатьох католиків — тоді викликала лавину коментарів та реакцій.
Збереження катехуменату також після шлюбу — обов’язкове
Франциск за кожної нагоди нагадує, що підготовка до таїнства подружжя вимагає часу. Подібно, зрештою, як і покликання до священства чи до чернецтва. Приготування до подружжя так само вимагає «поступового входження у життя церковної спільноти, яке має наставати завдяки участі в цьому процесі самої Церкви», — підкреслив Франциск 21 січня, звертаючись до суддів та адвокатів Римської Роти.
На думку Святішого Отця, у світі, охопленому культурою тимчасовості й нетривалості, у подружній зв’язок готові вступити тільки молоді люди, які мають у собі багато відваги. Тому також, перед лицем нинішньої кризи подружжя, Папа запропонував впровадити два допоміжні засоби.
Перший — це зробити для молодих людей можливою участь у плідному приготуванні до майбутнього подружнього та сімейного життя. Причому не тільки з погляду «розвитку людської особи», але також «заради того, щоби кожного з членів подружжя привести до зміцнення віри». Другий допоміжний засіб — це створення «нового катехуменату, який має на меті утримати міцний зв’язок подружжя з Церквою після шлюбу».
При цьому Святіший Отець висловив щире вболівання через загубленість численних молодих людей, «покинутих самих на себе після шлюбу», людей, які часто «більше не з’являються в парафії», особливо ж «після народження дітей». А тим часом то саме тоді ці люди потребують «конкретної духовної підтримки». Тому доконечним є, на думку Папи, утворення «груп допомоги», які би сприяти інтегруванню молодих подружь із потрібною, з огляду на місце проживання, парафіяльною спільнотою.
Зробити все, аби любов могла вистояти
Святіший Отець висловив сподівання, що коли довести до свідомості молодих людей, які укладають сакраментальний подружній зв’язок, як саме можна «вознестися вище того, що проминальне» і «залишитися міцно й надовго залученим у долання спільно обраного шляху», то це дозволить цілеспрямовано запобігти «щораз частішому явищу укладання нетривалих подружніх зв’язків, що пізніше визнаються недійсними».
Франциск також закликав будувати любові на правді. Оскільки — як він ствердив — тільки любов, збудована на такому фундаменті, спроможна вистояти. Через що пояснення нареченим сутності зв’язку поміж «любов’ю та правдою» стає справою капітального значення.
Варто нагадати, до 14 лютого 2014 року, з нагоди дня св. Валентина, покровителя закоханих, Франциск звернувся до 25 000 наречених, зібраних на площі св. Петра в Римі. Він говорив про готовність «переживати радість від сакраментального так, сказаного на ціле життя». Тоді Папа нагадав, що «самого факту тривання подружжя як такого ще замало, аби можна було його визнати вдалим. Те, що найважливіше, — це якість зв’язку. Тому для християнського подружжя викликом є не тільки бути разом, але також знати, що вони поєднані подружньою любов’ю назавжди. Тому що любов це стосунки, дійсність, яка розвивається і розростається, немов будівництво дому».
Всі ці питання були детально обговорені в Апостольському повчанні «Amoris laetitia». Цей документ присвячений любові у подружжі та сім’ї. На другий план відсуваються суто суспільні, символічні чи ритуальні концепції таїнства подружжя. Замість цього вказано з точністю на суть шлюбного зв’язку та — як це згідно визначили Алекс і Мод Лоріо-Преву — показує напрямки «нової євангелізації подружжя».
Ізабель Кутюр’є, Aleteia
Джерело: CREDO